خانه » EPT » چه جوری زبان رو یاد بگیریم؟
24 فروردین 1400

چه جوری زبان رو یاد بگیریم؟

چه جوری زبان رو یاد بگیریم؟

امروز اینجا می خوام به سوال های ظاهرا مختلفی که بارها از طرف دانشجویان و زبان آموزان در دانشگاه ها و موسسات مختلف پرسیده شده جواب بدم.
سوالاتی که در زیر این مطلب می آورم تعدادی از سوالاتی است که دائماً تو كلاس های زبان پرسیده میشه و معمولا هم همین جوابی رو که در ادامه میارم بهشون میدم.
بعضی از سوالات این ها هستند:

آیا با خواندن کتاب میشه انگلیسی یاد گرفت؟
آیا با نگاه کردن به فیلم های زبان اصلی میشه زبان رو یاد گرفت؟
آیا با گوش کردن به سی دی های مثلا نصرت میشه زبان رو یاد گرفت؟
آیا با مجلات انگلیسی میشه تو زبان پیشرفت کرد؟
آیا با کتاب های لغت میشه زبان رو یاد گرفت؟
آیا با خواندن کتاب های گرامر میشه تو زبان انگلیسی پیشرفت کرد؟
آیا با کتاب های مثلا interchange یا four corners میشه انگلیسی رو کامل یاد گرفت؟

وقتی دانشجویی یکی از این سوال ها رو از من می پرسه (فرقی نداره کدوم سوال باشه)همون جواب رو از من میگیره که همینجا هم بیان می کنم. جواب من برای هرکدوم از این سوال ها اینه:
بعله با این روش هم میشه یاد گرفت ولی نه فقط با این روش . یاد گرفتن یک زبان خارجی (علی الخصوص زبان وسیع و بی نهایت انگلیسی) چیزی نیست که بشه فقط با یکی از این روش ها به اون دست یافت. برای یادگیری کامل یک زبان و توانایی ارتباط در رنج وسیعی از موقعیت ها فعالیت زیادی لازم است. برای یاد گرفتن کامل انگلیسی باید همه این کارها را انجام داد. دانستن کامل یک زبان همچنانکه همه می دانند شامل چهار مهارت صحبت کردن (speaking)، گوش دادن (listening)، خواندن (reading)، و نوشتن (writing) می باشد. علاوه بر این چهار مهارت شما باید دانش قابل قبولی از لغات (vocabulary)، گرامر (grammar)، و تلفظ (pronunciation) هم داشته باشید. برای سطوح پیشرفته، حتی این ها هم کافی نخواهد بود. شما باید دانش رفتار شناختی (pragmatics) در زبان خارجی داشته باشید (مثلا بدانید که در یک جامعه انگلیسی زبان در چه موقعیتی باید تشکر کرد و یا چه شرایطی نیاز به عذر خواهی دارد. لازمه دیگر سطح پیشرفته، دانش زبانی-اجتماعی (sociolinguistics) است (یعنی مثلا بدانیم که درخواستمان از یک فرد مافوق را چگونه بیان کنیم.
حال اگر برگردیم و به سوالات پرسیده شده نگاه کنیم به وضوح خواهیم دید که هر کدام از فعالیت های مطرح شده در سوالات فقط به یک مهارت و یا بخش دانش از زبان اختصاص دارد و اگر فقط به آن فعالیت بپردازیم، نهایت نتیجه ای که خواهیم گرفت پیشرفت در همان مهارت و یا بخش دانش است. اگر فقط با فیلم های زبان اصلی بخواهیم زبان را یاد بگیریم نهایت نتیجه این خواهد بود که در فهم فیلم ها پیشرفت خواهیم کرد و فیلم ها را بهتر متوجه خواهیم شد. و یا اگر فقط به خواندن کتاب اکتفا کنیم نهایت نتیجه این خواهد شد که مهارت خواندن (و در کنار آن دانش لغت) ما توسعه خواهد یافت.
دانستن یک زبان و توانایی ارتباط موثر در آن به وضوح چیزی فرا تر ار توانایی خواندن کتاب و یا فهمیدن فیلم های زبان اصلی است.دانستن کامل یک زبان یعنی اینکه ما در موقعیت ها و شرایط متفاوت بتوانیم ارتباط موثری برقرار کنیم. اگر جایی نیاز است تا متنی را بخوانیم، قادر با انجام این کار باشیم. گفته های دیگران را متوجه گردیم و بتوانیم جواب قابل قبولی به آن بدهیم. دانش لغت، گرامر و نگارش ما در حدی باش که بتوانیم نامه ای بنویسیم و خواسته های خود را به صورت واضح و در عین حال مودبانه و قابل قبول بیان کنیم. در کل، دانستن کامل یک زبان نیاز به تلاش و کوشش در رنج وسیعی از فعالیت های متفاوت دارد. برای آموختن زبان باید فعالیت های مختلفی انجام دهیم، از جمله فعالیت های ذکر شده در سوالات فوق!
موفق باشید

alikhani

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

مشاوره آنلاین!

× مشاوره آنلاین!
preloader