خانه » مقالات » منابع دروس تخصصی زبان در کارشناسی ارشد
10 اسفند 1399

منابع دروس تخصصی زبان در کارشناسی ارشد

همچنانکه می دانید، دروس تخصصی این رشته شامل 3 درس متدولوژی تدریس، زبان شناسی و آزمون سازی می شود. منابع متعددی برای هر کدام از این دروس وجود دارد. ابتدا تعدادی از این منابع را ذکر نموده و سپس به توضیح تعدادی از آن ها می پردازیم.

تعدادی از منابع درس روش تدریس در کنکور کارشناسی ارشد به شرح زیر میباشد:
Mthodology

Principles of Language Learning and Teaching; By Douglas H. Brown

Approaches and Methods in Language Teaching; By Jack C. Richards & Theodor Rodgers

Techniques and Principles in Language Teaching; By Diane Larsen-Freeman

Teaching by Principles; By Douglas H. Brown

Developing Second Language Skills; By Kenneth Chastain

Second Language Teaching and Learning; By David Nunan

در بین این منابع، کتاب اول یعنی Principles of Language Learning and Teaching; By Douglas H. Brown از اهمیت بیشتری نسبت به سایر منابع برخوردار است چرا که قسمت اعظمی از سوالات متدولوژی از این منبع طرح میشود. اکثر سوالات مربوط به تئوری های زبان و یادگیری، تفاوت های فردی، استایل ها و استراتژی ها، سن، توانایی ارتباطی (communicative competence) و … از این منبع می باشد. البته باید به این نکته اشاره کرد که متن این منبع برای بسیاری از دانشجویان کمی سنگین می باشد. ولی با توجه به اهمیت فوق العاده این منبع هیچ چاره ای جز مطالعه تمام و کمال این کتاب وجود ندارد. تعدادی از سوالات مربوط به متدها از منابع دوم یعنیApproaches and Methods in Language Teaching; By Jack C. Richards & Theodor Rodgers و سوم یعنی Techniques and Principles in Language Teaching; By Diane Larsen-Freeman طرح می شود. این دو منبع در کل ساده تر هستند. علی الخصوص منبع سوم که بسیار ساده و داستان وار می باشد. از دیگر منابع ذکر شده نیز سوالات مختلفی پرسیده می شود که مطالعه آن ها را نیز اجتناب ناپذیر می کند. علی الخصوص کتاب Developing Second Language Skills; By Kenneth Chastain نیز نباید از نظر دور داشت.

 

(( Linguistics ))

مهمترین منابع این درس عبارت‌اند از:

The study of language; by G. Yule

An introduction to language; by V. Fromkin & Rodman & Hyams

Linguistics and language; by J. S. Flak

Essential introductory linguistics; by G. Hudson; chapters

در مورد هر کدام از این کتاب ها می توان این توضیحات را ذکر کرد:

The study of language; by G. Yule : متن این کتاب بسیار ساده، روان و شیرین است و نویسنده در بسیاری مواقع حتی وارد حیطه طنز نیز شده است. در عین حال بسیار جامع بوده و تقریبا به تمام حوزه های علم زبان شناسی وارد شده است. بنابراین بسیاری از سوالات درس زبان شناسی را پوشش می دهد. ولی از آنجاییکه در جهت حفظ سادگی خیلی به جزییات نپرداخته استمطالعه دیگر کتاب ها نیز اجتناب ناپذیر است.

Fromkin: کتاب Fromkin کتاب دیگری است که مطالب آن بسیار شبیه به کتاب Yule ولی بسیار کاملتر از آن می‌باشد. اگرچه حجم این کتاب زیاد به نظر می‌رسد، بخش قابل توجهی از آن شامل کاریکاتورهایی برای فهم بهتر مطالب و نیز تمرین‌هایی است که در انتهای فصل‌ها آورده شده است. از ویژگی‌های مشهود ویراست‌های جدید می‌توان به اضافه شدن X-bar Theory به بخش Syntax و اضافه شدن Semantic Rules در بخش Semantics اشاره کرد.

Falk: منبع سوم Falk است که یکی از منابع قدیمی بوده و خیلی مورد توجه طراحان سوال نیست. البته فصل‌های مهم این کتاب Syntax ،‌ Phonemics و Phonetics هستند که در این میان بیشتر از Phonetics سوال طرح شده و دو فصل دیگر کمتر از سوالات کنکور سهمی داشته‌اند.

Hudson: این کتاب به نسبت دیگر منابع منبع کامل تری در حوزه زبان شناسی می باشد. این کتاب هم حجمش بیشتر بوده و هم بر خلاف کتاب جرج یول در خیلی از مواقع وارد جزییات شده است. به همین خاطر هر ساله سهمی از سوالات درس زبان شناسی (مخصوصا سوالات موارد ریز و جزیی) را به خود اختصاص داده است.

(( Testing ))

تعدادی از منابع کتاب Testing به شرح زیر می‌باشد:

Testing language skills; by H. Farhady & A. Ja’far pour & P. Birijandi

Writing English language tests; by J. B. Heaton

Testing in language programs; by J. D. Brown; chapters

Testing English as a Second language (Harris)

Testing English. D. Baker

Testing language skills; by H. Farhady & A. Ja’far pour & P. Birijandi: این کتاب مهمترین منبع آزمون کارشناسی ارشد این رشته است و در تمامی این سال‌ها می‌توان گفت اکثر سوال‌ها از این منبع طراحی شده‌اند.
سوالات پراکنده دیگری نیز از دیگر کتاب های ذکر شده پرسیده می شود که بیشتر شامل تعریفات و دیگر مفاهیم ذکر نشده در کتاب فجب می باشد.

چند نکته مهم و کلیدی

1. منابع ذکر شده در این بخش اگر چه مهمترین منابع مورد استفاده در طراحی سوال می باشند، نباید از نظر دور داشت که منابع موجود در این حوزه بسیار بیشتر بوده و عملا هر سال سوالاتی از منابع دیگر نیز در آزمون گنجانده می شود.

2. در هر درسی بین کتاب های ذکر شده همپوشانی های زیادی وجود دارد که کار دانشجویان را ساده تر می کند. در واقع داوطلبین به هنگام مطالعه برای آزمون باید به شکل فعال و خلاق با مسئله برخورد کرده و دنبال ندانسته هایشان بگردند نه اینکه کتابی را از اول شروع کرده و تا انتها بخوانند.

3. نکته بسیار مهم دیگری که خیلی می تواند به داوطلبین کمک کند دقت در سوالات سال های پیش می باشد. با این کار داوطلب یک دید جامع از چگونگی سوالات پیدا می کند که می تواند راهنمای او در انتخاب منابع و قسمت های هر کتاب برای مطالعه باشد.

alikhani

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

مشاوره آنلاین!

× مشاوره آنلاین!
preloader